Κυριακή 18 Μαΐου 2008

ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΘΑΥΜΑΤΩΝ (6-10)


ΜΑΘΗΜΑ 6

Είμαι Αναστατωμένος Επειδή Βλέπω Κάτι Που Δεν Είναι Εκεί.

Οι ασκήσεις με αυτή την ιδέα μοιάζουν πολύ με τις προηγούμενες. Ξανά, είναι αναγκαίο να ονομάσεις και την μορφή ενόχλησης (θυμός, φόβος, ανησυχία, στενοχώρια και ούτω καθεξής) και την πηγή που νομίζεις ότι την προκαλεί πολύ συγκεκριμένα για οποιαδήποτε εφαρμογή της ιδέας.

Για παράδειγμα:

Είμαι θυμωμένος με _______________γιατί βλέπω κάτι που δεν είναι εκεί.

Ανησυχώ για _____________________ γιατί βλέπω κάτι που δεν είναι εκεί.

Η σημαρινή ιδέα είναι χρήσιμη για εφαρμογή σε οτιδήποτε φαίνεται να σε ενοχλεί, και μπορείς να ωφεληθείς με το να την εφαρμόσεις όλη την ημέρα γι αυτό το σκοπό. Παρόλα αυτά, οι τρεις ή τέσσερις περίοδοι πρακτικής είναι απαραίτητες και θα έπρεπε να προηγηθούν από ένα περίπου λεπτό έρευνας του νου, όπως και πριν, και η εφαρμογή της ιδέας σε κάθε ενοχλητική σκέψη που αποκαλύπτεται στην έρευνα.

Ξανά, αν αντιστέκεσαι στην εφαρμογή της ιδέας σε κάποιες ενοχλητικές σκέψεις περισσότερο από άλλες, θυμήσου τις δυο προειδοποιήσεις που αναφέραμε στο προηγούμενο μάθημα:

Δεν υπάρχουν μικρές ενοχλήσεις.

Όλες είναι εξίσου ενοχλητικές για την ειρήνη του νου μου.

Και:

Δεν μπορώ να κρατήσω αυτή τη μορφή ενόχλησης και να αφήσω τις άλλες να φύγουν.

Για το σκοπό αυτών των ασκήσεων, λοιπόν, θα τις θεωρώ όλες ίδιες.

ΚΛΕΙΔΙ ΜΑΘΗΜΑ 7

Βλέπω Μόνο Το Παρελθόν.

Αυτή η ιδέα είναι ιδιαίτερα δύσκολο να την πιστέψετε στην αρχή. Και όμως είναι η ορθολογική βάση όλων των προηγούμενων

  • ¨ Είναι ο λόγος που ό,τι βλέπεις δε σημαίνει τίποτα

¨ Είναι ο λόγος που έχεις δώσει στα πάντα την σημασία που έχουν για σένα

¨ Είναι ο λόγος που δεν καταλαβαίνεις τίποτα από ό,τι βλέπεις.

¨ Είναι ο λόγος που οι σκέψεις σου δεν σημαίνουν τίποτα, και που είναι σαν τα πράγματα που βλέπεις

¨ Είναι ο λόγος που ποτέ δεν είσαι ενοχλημένος για το λόγο που νομίζεις.

¨ Είναι ο λόγος που ενοχλείσαι επειδή βλέπεις κάτι που δεν είναι εκεί.

Οι παλιές ιδέες για το χρόνο είναι πολύ δύσκολο ν’ αλλάξουν, επειδή όλα όσα πιστεύεις είναι ριζωμένα στο χρόνο, και είναι βασισμένα στο ότι δεν μαθαίνεις τις νέες ιδέες γι αυτόν.. όμως, αυτός είναι πραγματικά ο λόγος που χρειάζεσαι καινούριες ιδέες για τον χρόνο. Αυτή η πρωτοεμφανιζόμενη ιδέα δεν είναι τόσο παράξενη όσο φαίνεται αρχικά.

Για παράδειγμα, κοίταξε ένα φλιτζάνι. Βλέπεις πραγματικά ένα φλιτζάνι, ή απλά κάνεις μια ανασκόπηση περασμένων εμπειριών σου όταν έπαιρνες ένα φλιτζάνι, δίψαγες, έπινες, αισθανόσουνα το χείλος του φλιτζανιού στο στόμα σου, έπαιρνες το πρωινό σου και ούτω καθεξής; Μήπως και οι αισθητικές σου αντιδράσεις προς το φλιτζάνι δε βασίζονται κι αυτές σε περασμένες εμπειρίες; Πως αλλιώς θα ήξερες να αυτό το φλιτζάνι σπάει ή όχι αν σου πέσει; Τι άλλο γνωρίζεις γι αυτό το φλιτζάνι εκτός από ό,τι έχεις μάθει στο παρελθόν; Δεν θα είχες την παραμικρή ιδέα τι είναι αυτό το φλιτζάνι, εκτός από το τι έχεις μάθει στο παρελθόν. Το βλέπεις λοιπόν, στην πραγματικότητα;

Κοίταξε τώρα τον εαυτό σου. Αυτό ισχύει για ότι κοιτάς. Αναγνώρισε το εφαρμόζοντας την σημερινή ιδέα χωρίς διάκριση, παντού όπου πέφτει το μάτι σου. Για παράδειγμα:

Βλέπω μόνο το παρελθόν σε αυτό το μολύβι

Βλέπω μόνο το παρελθόν σε αυτό το παπούτσι.

Βλέπω μόνο το παρελθόν σε αυτό το χέρι.

Βλέπω μόνο το παρελθόν σε αυτό το σώμα.

Βλέπω μόνο το παρελθόν σε αυτό το πρόσωπο.

Μη χρονοτριβείς σε κάποιο πράγμα ιδιαίτερα, αλλά θυμήσου να μην παραλείπεις τίποτα ιδιαίτερα. Ρίχνε μια σύντομη ματιά σε κάθε αντικείμενο, και έπειτα συνέχισε με το επόμενο. Τρεις ή τέσσερις περίοδοι πρακτικής , η κάθε μια από ένα λεπτό, είναι αρκετές.

Ημερολόγιο

Το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον δεν είναι συνεχή, εκτός κι αν τους επιβάλλεις εσύ να είναι σε σειρά. Το παρόν υπήρχε πριν υπάρξει ο χρόνος, και θα υπάρχει και όταν ο χρόνος τελειώσει.

-Κείμενο, Κεφάλαιο 13

ΜΑΘΗΜΑ 8

Το Μυαλό Μου Είναι Απορροφημένο Από Σκέψεις Για Το Παρελθόν.

Αυτή η ιδέα είναι φυσικά, ο λόγος που μπορείς να βλέπεις μόνο το παρελθόν. Κανένας πραγματικά δεν βλέπει τίποτα. Βλέπει μόνο τις σκέψεις του που προβάλλονται προς τα έξω. Η απορρόφηση του νου με το παρελθόν είναι η αιτία για την παρανόηση για το χρόνο από την οποία υποφέρει η όρασή σου. Ο νους σου δεν μπορεί να συλλάβει το παρόν, το οποίο είναι ο μόνος χρόνος που υπάρχει. Έτσι δεν μπορεί να κατανοήσει το χρόνο, κι έτσι, δεν μπορεί να καταλάβει τίποτα.

Η μόνη αληθινή σκέψη που μπορεί να έχει κάποιος για το παρελθόν είναι ότι δεν είναι εκεί. Έτσι λοιπόν το να το σκέφτεσαι καθόλου είναι να σκέφτεσαι για ψευδαισθήσεις. Πολλοί λίγοι έχουν συνειδητοποιήσει τι επιπτώσεις έχει να φαντάζεσαι το παρελθόν ή να προσμένεις το μέλλον. Ο νους είναι στην ουσία κενός όταν το κάνει αυτό, επειδή αυτό δεν είναι πραγματική σκέψη για τίποτα.

Ο σκοπός αυτής της άσκησης σήμερα είναι να αρχίσεις να εκπαιδεύεις το νου σου να αναγνωρίζει πότε πραγματικά δεν σκέφτεται καθόλου. Όσο αστόχαστες σκέψεις καταλαμβάνουν το νου σου, η αλήθεια μπλοκάρεται. Αναγνωρίζοντας ότι ο νους είναι απλά κενός, παρά να πιστεύεις ότι είναι γεμάτος με πραγματικές ιδέες, είναι το πρώτο βήμα για να ανοίξει το δρόμο στην πραγματική όραση.

Οι σημερινές ασκήσεις πρέπει να γίνουν με τα μάτια κλειστά. Αυτό, γιατί στην πραγματικότητα δεν βλέπεις τίποτα, και είναι ευκολότερο να αναγνωρίσεις ότι άσχετε με το πόσο ζωηρά μπορεί να απεικονίζεις μια σκέψη, δεν βλέπεις τίποτα. Με όσο το δυνατό λιγότερη σπουδή, ψάξε το μυαλό σου για περίπου ένα λεπτό, απλά παρατηρώντας τις σκέψεις που βρίσκεις εκεί. Ονόμασε την κάθε μία από την κεντρική φιγούρα ή θέμα που περιέχει, και πέρασε στην επόμενη. Κάνε μια εισαγωγή περίοδο πρακτικής λέγοντας:

Φαίνεται ότι σκέφτομαι ____________________________

Έπειτα ονόμασε κάθε μία από τις σκέψεις σου με συγκεκριμένο τρόπο, για παράδειγμα:

Φαίνεται ότι σκέφτομαι τον/ την(όνομα ανθρώπου),

Το (όνομα ενός αντικειμένου), για (το όνομα ενός συναισθήματος)

Και ούτω καθεξής, καταλήγοντας στο τέλος αυτής της ερευνητικής περιόδου του νου με:

Αλλά το μυαλό είναι απορροφημένο με σκέψεις για το παρελθόν.

Αυτό μπορεί να γίνει τέσσερις ή πέντε φορές κατά την διάρκεια της ημέρας, εκτός κι αν το βρίσκεις εκνευριστικό. Αν το βρίσκεις δύσκολο, τρεις ή τέσσερις φορές είναι αρκετές. Μπορεί να σε βοηθήσει να περιλάβεις και το συναίσθημα του εκνευρισμού, ή οποιοδήποτε συναίσθημα μπορεί να σου προκαλέσει η ιδέα της ημέρας, στην έρευνα του μυαλού σου.

ΜΑΘΗΜΑ 9

Δεν Βλέπω Τίποτα Έτσι Όπως Είναι Τώρα.

Είναι προφανές ότι αυτή η ιδέα ακολουθεί τις προηγούμενες. Αλλά ενώ νοητικά μπορεί να την δέχεσαι, είναι απίθανο να σημαίνει τίποτα για σένα προς το παρόν. Όμως, η κατανόηση δεν είναι απαραίτητη σε αυτό το σημείο. Στην πραγματικότητα, η αναγνώριση ότι δεν καταλαβαίνεις είναι αναγκαία προϋπόθεση για την κατάλυση των εσφαλμένων σου ιδεών. Αυτές οι ασκήσεις ασχολούνται με την εξάσκηση, όχι με την κατανόηση. Δεν χρειάζεται να εξασκείσαι σε ότι ήδη καταλαβαίνεις. Θα ήταν πραγματικά πλάγιο να στοχεύουν στην κατανόηση, και να υποθέτουν ότι την κατέχεις ήδη.

Είναι δύσκολο για τον ανεκπαίδευτο νου να πιστέψει ότι αυτό που φαίνεται ότι απεικονίζει δεν βρίσκεται εκεί. Αυτή η ιδέα μπορεί να είναι πολύ ενοχλητική, και μπορεί να συναντήσει έντονη αντίδραση πολλών μορφών. Όμως αυτό δεν εμποδίζει την εφαρμογή της ιδέας. Αυτές οι ασκήσεις δεν απαιτούν τίποτα περισσότερο. Κάθε μικρό βήμα θα ξεκαθαρίσει λίγο από το σκοτάδι, και τελικά η κατανόηση θα έρθει να φωτίσει κάθε γωνιά του νου η οποία έχει καθαριστεί από τα άχρηστα συντρίμμια που την σκοτεινιάζουν.

Αυτές οι ασκήσεις, για τις οποίες τρεις ή τέσσερις περίοδοι πρακτικής είναι αρκετές, ζητούν να κοιτάξεις γύρω σου και να εφαρμόσεις την ιδέα της ημέρας σε οτιδήποτε βλέπεις, έχοντας κατά νου την εφαρμογή χωρίς διακρίσεις, και το βασικό κανόνα να μην αποκλείσεις τίποτα. Για παράδειγμα:

Δεν βλέπω αυτή τη γραφομηχανή έτσι όπως είναι αυτή τη στιγμή.

Δεν βλέπω αυτό το τηλέφωνο έτσι όπως είναι αυτή τη στιγμή.

Δεν βλέπω αυτό το χέρι έτσι όπως είναι αυτή τη στιγμή.

Αρχίστε με αντικείμενα που βρίσκονται πιο κοντά σας, και έπειτα επεκταθείτε σε ευρύτερη ακτίνα:

Δεν βλέπω αυτό τον βράχο έτσι όπως είναι τώρα.

Δεν βλέπω αυτή την πόρτα έτσι όπως είναι τώρα.

Δεν βλέπω αυτό το πρόσωπο έτσι όπως είναι τώρα.

Πρέπει να τονίσουμε για άλλη μια φορά ότι ενώ δεν πρέπει να προσπαθήσετε να περιλάβετε τα πάντα, πρέπει να αποφύγετε και να αποκλείσετε τίποτα συγκεκριμένο. Σιγουρευτείτε ότι είστε ειλικρινείς με τον εαυτό σας όταν κάνετε αυτή την διάκριση. Ίσως μπείτε στον πειρασμό να την συγκαλύψετε.

ΜΑΘΗΜΑ 10

Οι Σκέψεις Μου Δεν Σημαίνουν Τίποτα.

Αυτή η ιδέα εφαρμόζεται σε όλες τις σκέψεις τις οποίες κάνετε, ή τις οποίες θα κάνετε κατά την διάρκεια των περιόδων πρακτικής. Ο λόγος που εφαρμόζεται αυτή η ιδέα σε όλες τις σκέψεις σας είναι ότι αυτές δεν είναι οι πραγματικές σας σκέψεις. Έχουμε κάνει αυτή την διάκριση και στο παρελθόν, και θα την κάνουμε ξανά στο μέλλον. Δεν έχετε ακόμα βάση για να κάνετε συγκρίσεις. Όταν την έχετε, τότε δεν θα έχετε αμφιβολία ότι αυτά που πιστεύατε κάποτε ήταν σκέψεις που δεν είχαν σημαίνανε τίποτα

Αυτή είναι η δεύτερη φορά που χρησιμοποιούμε αυτού του είδους την ιδέα. Η μορφή είναι λίγο μόνο διαφορετική. Αυτή τη φορά η ιδέα αρχίζει με το «Οι Σκέψεις Μου» αντί για το «Αυτές Οι Σκέψεις», και δεν γίνεται καμιά φανερή σύνδεση με τα αντικείμενα γύρω σου. Τώρα δίνεται έμφαση στην έλλειψη πραγματικότητας σε αυτό που νομίζετε ότι σκέφτεστε.

Αυτή η άποψη της διορθωτικής διαδικασίας άρχισε με την ιδέα ότι οι σκέψεις τις οποίες γνωρίζεις είναι χωρίς καμιά σημασία, προς τα έξω μάλλον παρά προς τα μέσα× και έπειτα τόνισε την παρελθούσα παρά την παρούσα κατάστασή τους. Τώρα δίνουμε έμφαση ότι η παρουσία αυτών των «σκέψεων» σημαίνει ότι δεν σκέφτεσαι. Αυτός είναι απλά ένας άλλος τρόπος να επαναλάβουμε την προηγούμενη δήλωσή μας ότι ο νους σου είναι στην πραγματικότητα κενός. Για να το αναγνωρίσουμε αυτό πρέπει να αναγνωρίσουμε το τίποτα όταν νομίζεις ότι το βλέπεις. Αυτό είναι αναγκαία προϋπόθεση για την όραση.

Κλείσε τα μάτια σου γι αυτές τις ασκήσεις, και άρχισέ τις επαναλαμβάνοντας τη σημερινή ιδέα αργά από μέσα σου. Μετά πρόσθεσε:

Αυτή η ιδέα θα με βοηθήσει να απελευθερωθώ από ό,τι πιστεύω τώρα.

Η άσκηση συνίσταται, όπως και πριν, στο να διερευνήσεις το μυαλό σου για όλες τις σκέψεις που σου είναι διαθέσιμες, χωρίς κρίσεις ή επιλογές. Προσπάθησε να αποφύγεις την οποιουδήποτε είδους ταξινόμηση. Μάλιστα, όταν βρίσκεις ότι κάτι τέτοιο σε βοηθά, μπορείς να φανταστείς ότι τώρα παρακολουθείς μια παράξενα ταξινομημένη παρέλαση, που για σένα δεν έχει σχεδόν κανένα νόημα. Καθώς κάθε μία περνά από το μυαλό σου, να λες:

Η σκέψη μου για ______________ δεν σημαίνει τίποτα.

Η σκέψη μου για __________________ δεν σημαίνει τίποτα.

Η σημερινή σκέψη μπορεί να προφανώς να είναι πολύ χρήσιμη και για όποια σκέψη σου προξενεί λύπη οποιαδήποτε ώρα. Ακόμα, συστήνομε πέντε περιόδους πρακτικής, ή κάθε μία όχι περισσότερο από περίπου ένα λεπτό διερεύνησης του νου. Δεν συνιστάται αυτή η περίοδος να επεκταθεί περισσότερο, και καλό θα ήταν να την μειώσετε σε μισό λεπτό αν νιώσετε δυσφορία. Να θυμάστε, όμως, να επαναλαμβάνετε αργά την ιδέα πριν να την εφαρμόσετε εξειδικευμένα, και ακόμα να προσθέσετε:

Αυτή η ιδέα θα με βοηθήσει να απελευθερωθώ από όλα όσα πιστεύω αυτή τη στιγμή.

Ημερολόγιο

Ο κόσμος που βλέπεις είναι αυτό που δίνεις εσύ, και τίποτα πάρα πάνω. Αλλά παρόλο που δεν είναι τίποτα πάρα πάνω δεν είναι και τίποτα λιγότερο. Όπως σκέφτεται ο άνθρωπος αυτό αντιλαμβάνεται και σαν πραγματικότητα. Γι αυτό, μην ζητάς να αλλάξεις τον κόσμο, αλλά να επιλέγεις να αλλάξεις το νου σου για τον κόσμο.

-Κείμενο Κεφάλαιο 21

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΜΑΘΗΜΑ 347 Ο θυμός προέρχεται από την κρίση. Η κρίση είναι το όπλο που χρησιμοποιώ εναντίον του εαυτού μου, για να κρατήσω τα θαύματα μακριά από εμένα.

  ΜΑΘΗΜΑ 347 Ο θυμός προέρχεται από την κρίση. Η κρίση είναι το όπλο που χρησιμοποιώ εναντίον του εαυτού μου, για να κρατήσω τα θαύματα μα...